طراحی جلد کتاب
طراحی جلد کتاب
طراحی جلد کتاب

جملۀ معروفی بین طراحان حرفه ای جلد در جهان وجود دارد که می گوید: باعث تاسف است که اغلب خوانندگان، از روی جلد کتاب در مورد یک کتاب قضاوت می کنند! 

Unfortunately, most readers really do judge a book by it’s cover!

این جمله اهمیت جلد کتاب را در میزان موفقیت و یا عدم موفقیت یک کتاب نشان می دهد. خودتان را در زمان خرید یک کتاب در یک کتابفروشی بزرگ تصور کنید. اولین چیزی که شما را به سوی یک کتاب خاص جذب می کند، ترکیب رنگها، تایپوگرافی و تصویر روی جلد است.

شاید این اتفاق در عرض چند لحظۀ خیلی کوتاه اتفاق می افتد که شما را سریعاً به سمت موضوع و محتوای کتاب می کشاند و پس از آن، خواندن توضیحات کتاب و یا ورق زدن چند صفحه از آن است که شما را متقاعد می کند که برای خرید آن کتاب پول بپردازید یا خیر. 

آنهایی که خرید کتاب برایشان یک تفریح به حساب می آید، بارها در دام وسوسه ای که فقط جلد یک کتاب برایشان ایجاد کرده افتاده اند و بعد ا خرید کتاب متوجه شده اند که این کتاب آن چیزی نیست که به دنبالش بوده اند. حتی در اطرافمان کسانی را می شناسیم که کتابی را صرفاً به منظور دکوراسیون داخلی منزل خریداری کرده اند.

به هرحال منظور از بیان این نکات، نشان دادن میزان اهمیت طراحی جلد در مورد استقبال قرار گرفتن آن است. همانطور که در بازارهای جهانی، که رقابت برای عرضۀ یک کتاب بسیار تنگاتنگ تر از معرفی و ارائۀ آن فقط در سطح یک کشور است، این موضوع نمود بیشتری پیدا می کند.

در اینجا به چند نکتۀ مهم در طراحی جلد اشاره می کنم. یکی از مهم ترین نکات، انتخاب رنگ مناسب با موضوع یا ژانر کتاب است. همانطور که می دانید، هر یک از رنگ ها پیام خاصی را به ذهن بیننده منتقل می کنند. به عنوان مثال رنگ قرمز که برای مواردی مثل اعلام خطر، هشدار، خشم و حتی در فعالیت های تجاری برای ترقیب به خرید مورد استفاده قرار می گیرد. یا رنگ سبز که نشان از طبیعت و یا سلامت دارد و به همین ترتیب سایر رنگ ها که از هر کدام بایستی به طرز مناسبی در طراحی جلد کتابها استفاده گردد.

نکتۀ مهم دیگر، تایپوگرافی و یا هنر نگارش متن بر روی تصاویر است که به معنای انتخاب فونت و همچنین اندازه ها و نحوۀ چینش آنها برای رساندن یک مفهوم خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

انتخاب تصویر مناسب و مرتبط با موضوع کتاب هم یکی دیگر از عواملی است که سریع ترین پیام را به ذهن مخاطب مخابره می کند و می تواند در کسری از ثانیه او را به خود جذب و یا از خود دور کند.

عوامل دیگری مثل ابعاد کتاب و حتی مات و یا شفاف بودن جلد هم از سایر عوامل تاثیر گذار بر روی میزان اثربخشی جلد یک کتاب به شمار می آیند.

در بالای صفحه، چند نمونه از جلدهای طراحی شده توسط تیم آمازونیا برای شما به نمایش درآمده که همگی آنها در بازارهای بین المللی آمازون در سرتاسر جهان، چاپ و منتشر شده اند.